lna firma zatrudniająca wykwalifikowanych specjalistów z branży BHP. Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy musi być odpowiednio dobrane do rodzaju pracy, jaka jest wykonywana przez pracownika. Podstawowe rodzaje kursów BHP to kursy przeznaczone dla pracodawców i osób na stanowiskach kierowniczych, kursy BHP dla pracowników biurowych, kursy BHP dla pracowników na stanowiskach robotniczych, a także kursy dla osób na stanowisku inżyniera. Można wyróżnić jeszcze wstępne szkolenia BHP, które musi przejść obowiązkowo każdy nowo przyjmowany pracownik. Okresowe szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy posiadają różny okres ważności, w zależności od rodzaju kursu. Prowadzeniem każdego kursu zajmują się osoby posiadające odpowiednie wykształcenie w branży BHP.
Ile trwa szkolenie BHP
Posiadanie ważnego szkolenia BHP jest obowiązkowe dla pracowników i pracodawców, co wynika z przepisów zawartych w Kodeksie pracy. Szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy można podzielić na wstępne i okresowe. Wstępne szkolenie BHP jest przeznaczone dla pracowników zaczynających pracę w danym zakładzie, zawiera więc jedynie podstawowe informacje na temat bezpieczeństwa. Wstępny kurs BHP trwa około trzech godzin. Czas trwania okresowych szkoleń bezpieczeństwa jest uzależniony od rodzaju kursu, a tym samym od ilości przedstawianego materiału. Okresowe szkolenie dla pracowników biurowych powinno trwać minimum osiem godzin, a sam kurs jest bardzo często połączony z samokształceniem uczestników. Z kolei szkolenie BHP przeznaczone dla pracodawców oraz innych osób kierujących pracownikami trwa około szesnastu godzin. Czas trwania szkolenia BHP zależy więc od rodzaju wybranego kursu oraz ilości zawartego w nim materiału do przyswojenia. Okresowe szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy mogą więc trwać osiem, jak i szesnaście godzin, nie licząc czasu przeznaczonego na samokształcenie.
Kto pracuje w służbie BHP
Firma oferująca szkolenia BHP, a także szeroko rozumianą obsługę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Osoba pracująca w branży bezpieczeństwa i higieny pracy musi posiadać wykształcenie, które umożliwia jej pracę w służbie BHP. Istnieją różne stopnie zawodowe związane z wykonywaniem pracy w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowym warunkiem, żeby zostać zatrudnionym jako inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, jest posiadanie zawodu technika BHP, który otrzymuje się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem BHP jest osoba, która posiada wykształcenie wyższe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, albo osoba o zawodzie technika BHP wraz z trzyletnim stażem pracy. Każda firma działająca w branży BHP posiada wykwalifikowanych pracowników, którzy posiadają zawód technika BHP lub ukończyli odpowiednie studia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Pracownik służby BHP jest wyposażony w wiedzę z wielu dziedzin związanych z zachowaniem bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Co znaczy nazwa BHP
Skrót BHP oznacza po prostu bezpieczeństwo i higienę pracy, która to nazwa jest powszechnie używana w odniesieniu do zbioru zasad dotyczących bezpiecznego, a także higienicznego wykonywania pracy. Ponadto bezpieczeństwo i higiena pracy jest osobną dziedziną wiedzy, której celem jest kształtowanie właściwych warunków pracy. Każda firma oraz przedsiębiorstwo, a także zakład pracy muszą przestrzegać zasad związanych z BHP. Istnieją specjalne firmy, które świadczą usługi z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudniając specjalistów od spraw BHP. Przepisy prawne, które regulują kwestie zachowania bezpieczeństwa oraz higieny w pracy znajdują się w Kodeksie Pracy. Każdy pracodawca oraz pracownik posiada obowiązek przestrzegania zasad BHP. Jednym z podstawowych obowiązków pracowników oraz pracodawców jest posiadanie ważnego szkolenia BHP, którego przeprowadzaniem zajmuje się odpowiednia firma. Bezpieczeństwo i higiena pracy obejmuje także zagadnienia z takich dziedzin, jak ergonomia, medycyna pracy czy też ekonomika pracy.