łużby BHP. Można wyróżnić kilka szczebli pełnienia służby związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy. Podstawowym szczeblem w firmie BHP jest bycie inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, potem można wymienić starszego inspektora do spraw BHP. Kolejnymi szczeblami kariery w branży BHP są specjalista do spraw bezpieczeństwa, starszy specjalista oraz główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Żeby rozpocząć pracę jako inspektor do spraw BHP należy posiadać zawód technika BHP, który zdobywa się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy można zostać po ukończeniu wyższego wykształcenia na kierunku związanym z BHP. Jedynie osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie może prowadzić szkolenia BHP.
Podstawa prawna zasad BHP
Zarówno pracownik, jak i pracodawca posiadają wobec siebie różne zobowiązania, z których muszą się wywiązać. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie swoim pracownikom odpowiedniego szkolenia BHP oraz właściwych warunków pracy. Każde przedsiębiorstwo, zakład pracy oraz wszelkiego rodzaju instytucje muszą spełniać wymagania stawiane przez przepisy BHP. Aktem prawnym, który reguluje sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, jest Kodeks pracy. Sam Kodeks pracy jest aktem normatywnym, który stanowi zbiór przepisów prawnych regulujących prawa oraz obowiązki wszystkich pracowników oraz pracodawców objętych stosunkiem pracy. Cały jeden dział Kodeksu pracy jest poświęcony przepisom związanym z BHP, a konkretnie jest to dział dziesiąty o nazwie bezpieczeństwo i higiena pracy. Specjaliści pracujący w firmie zajmującej się BHP posiadają wiedzę na temat obowiązujących przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Każdy pracownik, jak i pracodawca, jest zobowiązany do przestrzegania zasad i norm prawnych dotyczących BHP.
Wycena szkoleń BHP
Posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP jest obowiązkiem wynikającym z przepisów zawartych w Kodeksie pracy. W interesie każdego pracodawcy jest dbanie o to, żeby jego pracownicy posiadali ważne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ponieważ za jego brak mogą grozić pracodawcy różne konsekwencje. Pracodawca musi więc liczyć się z kosztem zapewnienia pracownikom odpowiednich kursów BHP. Koszt szkolenia BHP zależy od kilku czynników, więc często żeby poznać konkretną wycenę trzeba skontaktować się z firmą zajmującą się przeprowadzaniem takich szkoleń. Cena przeprowadzania szkolenia BHP jest zależna przede wszystkim od rodzaju kursu, ponieważ poszczególne rodzaje kursu różnią się od siebie długością trwania i ilością materiału. Innym czynnikiem mającym wpływ na całkowity koszt szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy jest liczba uczestników kursu. Sama forma prowadzenia szkolenia, czyli albo w sposób tradycyjny, albo za pomocą platformy internetowej, ma znaczenie przy wycenie takiej usługi.
Wycena usługi outsourcingu BHP
Outsourcing BHP jest usługą oferowaną przez odpowiednią firmę zajmującą się bezpieczeństwem i higieną pracy. Wielu pracodawców chętnie korzysta z usługi, jaką jest outsourcing BHP, ponieważ zapewnia profesjonalną obsługę przedsiębiorstwa w sprawach związanych z bezpieczeństwem. Outsourcing BHP to po prostu inaczej obsługa BHP, która obejmuje kompleksowe zajęcie się wszelkimi sprawami, które są związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w danym przedsiębiorstwie. Wycena usługi outsourcingu z bezpieczeństwa i higieny pracy jest wyznaczana indywidualnie, ponieważ sama usługa jest zależna od rodzaju obsługiwanego przedsiębiorstwa. W celu poznania przybliżonego kosztu usługi jaką jest outsourcing BHP, należy skontaktować się z wybraną firmą i umówić na konsultację ze specjalistą. Koszt obsługi przedsiębiorstwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy zależy od wielu czynników, jak na przykład od rodzaju prowadzonej działalności oraz od wielkości przedsiębiorstwa. Skorzystanie z outsourcingu BHP z pewnością posiada wiele korzyści, nawet jeśli nie jest to najtańsza usługa.